Textile Gallery

Nueva Sala Textil en el Museo Chileno de Arte Precolombino

Microdocumental en que la curadora de la nueva sala textil describe los parámetros conceptuales, de conservación y tecnológicos que imperaron en la remodelación de la sala que reúne las piezas textiles más destacadas de la colección del Museo.

Weaving in the Andean world

Edited versions of films produced by Robert Gerstmann in the 1950s.

Puno, Peru.
Desaguadero, Lago Titicaca.
Sucre, Bolivia.
Produced by Francisco Gallardo
Museo Chileno de Arte Precolombino, 2011

Reticular weave

Reticular weave is a weaving technique that was developed by pre-Columbian Andean peoples around nine-hundred years ago. The technique uses a system of knots to produce an open, lightweight cloth. This animated clip illustrates the reticular weaving technique.

Animation by Pablo Vergara

Tejido Balanceado

Plain weave is a simpler and more widely-used technique for making cloth. It involves alternately lifting the odd and even warp threads for each successive weft shot to create a simple crisscross pattern. Weaving was invented in the Andes around three-thousand years ago.

Animation by Pablo Vergara and Carole Sinclaire / 2.23 min. / 2010

El gorro troncocónico de Arica

This type of cone-shaped hat is made from the top down, starting with a small circle of yarn. Using a cactus-needle or metal hook, fine camelid yarn is wound around a thicker multi-ply cord, which provides the circular form. The first rows of the spiral produce the upper disc of the hat, which usually was an undyed brown color. The body of the hat is made by adding rows onto the spiral at a different angle, in a combination of natural and/or dyed colors, depending on the desired design. At the place where the top disc joins the body of the hat a special “whipping” cord is wrapped on to finish off the disc. Some of these hats have cords inserted onto each side to allow the hat to be tied under the chin, and some have bunches of feathers protruding on top, attached inside with a cactus needle or knot.

By: Carlos Silva

Four-cornered hat of Tiwanaku

The four-cornered hat is constructed from the crown, with a ring formed from the first series of knotted loops. The knots are continued in a spiral pattern, with additional knots added on the diagonals to achieve the square shape of the hat. To make the sides of the hat, more knots are added at different intervals, depending on the shape and type of hat design: The knots are added in a spiral pattern if the hat is a single color, or in sections if more than one color is being used. The lower edge of the hat is finished off with a final row of knots. The “points” on the top of the hat are made separately. The relief designs on monochrome and bichrome hats are achieved by combining “front” and “back” faces of the knot, according to the motif desired. In contrast, the designs on polychrome hats are made using up to nine different colors of yarn, with the knots always tied in the same direction and grouped by motifs or color fields.

Animation by: Carlos Silva

Tapiz mural: Pelícanos

Tapiz mural: Pelícanos

El reino Chimú tuvo asiento al norte de la costa central andina; desarrolló una sociedad jerárquica y burocrática de gran eficiencia, que los Incas tomaron como modelo en su fase imperial expansiva. Una de las características sobresalientes de la organización Chimú fue el urbanismo, que encuentra su ejemplo clásico en la gran ciudad de Chan Chan, cerca de Trujillo.

Probablemente este gran tapiz formaba parte de un mural de enormes dimensiones, dispuesto en un templo o palacio, a manera de colgante. El color crudo del algodón destaca la escena principal contra el fondo rojo de la tapicería, donde alternan espacios rectangulares calados con otros que llevan inscritas pequeñas figuras de aves. La figura principal, de gran tamaño y ala desplegada, pregona su jerarquía, marcada también por la pupila roja y configurando el centro de atención de la escena.

Del mismo modo que las altas dignidades andinas, este enorme pelícano es llevado en andas por un grupo de aves más pequeñas. Además, lleva colgando en su pico un pez y exhibe los restos de otro en su vientre, mientras que los pelícanos que lo portan y las aves más pequeñas que decoran este tejido, sólo llevan peces en su vientre o colgando del pico.
Aves y figuras marinas proveen el fondo para esta misteriosa escena en que se funden la naturaleza, lo humano y lo divino.

Camisa – unku

Camisa - unku

Tejido de urdimbres y tramas discontinuas.

Balanza con platillos tejidos

Balanza con platillos tejidos

Tejido anillado.